سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Iran my love

به پیروزی در یک جنگ احتمالی یقین داریم

    نظر

رسانه های غربی و عمدتاً وابسته به صهیونیزم بین الملل، طی هفته های اخیر با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو و اختلاف نظرهای جدی بین طرفین مذاکره، از جدی تر شدن گزینه نظامی در برخورد با ایران سخن گفته و به طرق مختلف به آن می پردازند. به عنوان نمونه روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولتی آمریکا، از توصیه های نمایندگان کنگره اعم از جمهوریخواه و دموکرات به پنتاگون برای افزایش آمادگی نظامی در برابر ایران خبر می دهد. رسانه های غربی با توجه به ایستادگی و پافشاری جمهوری اسلامی بر روی حقوق هسته ای ملت ایران از یک طرف و سیاست آمریکایی ها و صهیونیست ها مبنی بر جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای (قدرت جهانی) از طرف دیگر، روند کنونی را روند نزدیک شدن به یک رویارویی نظامی ارزیابی می کنند. سخن این است که در صورت وقوع یک جنگ، پیروز این جنگ احتمالی کیست؟ آیا در این جنگ احتمالی، این متجاوزان به ایران اسلامی هستند که پیروز خواهند شد؟ یا اینکه ملت ایران در این صحنه بر دشمن غلبه کرده و شکست سنگینی را نصیب آنان خواهد ساخت.
البته این سوال در سال های اخیر در بسیاری از مراکز راهبردی و مطالعاتی جهان مطرح شده و همچنان محل بحث آنان است. شاید دلیل اصلی عدم استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، پاسخ هایی است که در این محافل به سوال مذکور داده می شود. عمده کارشناسان و صاحب نظران بنام در این حوزه، نه تنها نسبت به موفقیت آمریکا و رژیم صهیونیستی در یک جنگ احتمالی علیه ایران، ابراز تردید جدی می کنند، بلکه معتقدند، نتیجه نهایی چنین جنگی، می تواند شتاب گرفتن سرعت فروپاشی آمریکا و رژیم صهیونیستی از یک طرف و ارتقای جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان از طرف دیگر باشد. نیروهای انقلاب اسلامی و وفاداران به نظام اسلامی، به این صحنه و هر نوع رویارویی احتمالی، نگاه خاص و ویژه دارند. صاحب این قلم که خود را سرباز کوچکی از سپاه بزرگ اسلام و ولایت می داند، بر این اعتقاد است که نتیجه یک رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا، یا ایران و رژیم صهیونیستی و یا ایران با هر مجموعه ای دیگر، چیزی جز پیروزی ملت مسلمان و انقلابی ایران نخواهد بود. این نگاه، بر اساس برآوردها و محاسبات علمی و مادی نیست که در آن به صورت حدس و گمان سخن از احتمال پیروزی می رود، بلکه بر اساس باورهایی است که ما را به یقین می رساند.
این یقین و باور، نه از آن جهت است که اکنون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در طراحی های راهبردی خود، شعاری را به نام شعار بازدارندگی تعریف کرده و در محدوده این شعار بازدارندگی، تمامی منافع راهبردی دشمن را در تیررس خود دانسته و آنها را آسیب پذیر کرده اند. این اطمینان قلبی برای پیروزی، نه از آن جهت است که نیروهای مسلح ایران و به ویژه سپاه پاسداران، دارای توان صددرصدی برای هدف قرار دادن تمامی اهداف متحرک دشمن با موشک های بالستیک است. این یقین به پیروزی، با تکیه بر حجم بالای موشک های با دقت بالا، قدرت تخریب زیاد و سرعت فوق العاده آنها نیست. این نگاه مبتنی بر برخورداری از یک موقعیت سرزمینی و جغرافیایی فوق العاده راهبردی شکل نگرفته است. منشأ این یقین به پیروزی، داشتن یک ملت جوان و با تجربه های دوران دفاع مقدس نیست. در این محاسبه، تسلط جمهوری اسلامی بر اقتصاد جهانی به دلیل در اختیار داشتن تنگه هرمز عامل اصلی قلمداد نمی شود. در این دیدگاه، بازوان پرتوان جمهوری اسلامی در ورای مرزهای جغرافیایی در منطقه و خارج از منطقه، از جمله حزب الله لبنان و ... تعیین کننده نهایی به حساب نمی آیند.

در این نگرش بر روی ضعف های دشمنان و از جمله بحران های اقتصادی آنان، فرسودگی نیروهای مسلح آنها به دلیل جنگ هایی چون جنگ عراق و افغانستان، جنگ 33 روزه و جنگ 22 روزه، حساب ویژه باز نشده است. در این محاسبه یقین آور برای پیروزی، صدها عامل قوت و اقتدار دیگر ایران به عنوان عامل اصلی و تعیین کننده برای پیروزی در نبرد مدنظر نیست. گر چه تمام آنچه گفته شد، در این برآورد، هر کدام سهم خود را برای رسیدن به یک پیروزی دارد، ولیکن آن عامل یقین آور برای پیروزی در یک نبرد احتمالی با دشمنان، اتصال قدرت ملت ایران و اتصال قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به قدرت مطلق، برتر و شکست ناپذیر خداوند است. ما اکنون خود را در برابر دشمنان مقاوم، توانمند و شکست ناپذیر می دانیم، چون خود را در اتصال به قدرت حق با برخورداری از یک رهبر الهی یافته ایم. ما به این رهبر الهی و آن نصرت الهی، یقین و اطمینان خاطر کامل داریم. ما به خداوندی اعتقاد داریم که حضرت موسی(ع) را در کاخ فرعون پرورش داد و بر او برتری بخشید. ما به خداوندی اعتقاد داریم که آتش را برای حضرت ابراهیم گلستان ساخت. ما به خداوندی اعتقاد داریم که اصحاب فیل که قصد تخریب کعبه را داشتند با مرغان ابابیل و سنگ های سجیل، سنگ باران و منهدم کرد. ما به همان خداوندی اعتقاد داریم که در جنگ های بدر و خیبر و احزاب، مسلمانان را بر کافران و مشرکان پیروز کرد و ما به همان خداوندی اعتقاد داریم که هواپیماهای پیشرفته آمریکا را در صحرای طبس، گرفتار توفان شن ساخت و در هم شکست. آری ما به همان خداوندی اعتقاد داریم که خرمشهر را آزاد ساخت. آن خداوندی که طی 33 سال گذشته، ملت مسلمان و انقلابی ایران را از تنگه ها و تنگناهای شکننده عبور داده و از این پس نیز عبور خواهد داد.
این خداوندی که ما به آن ایمان و اعتقاد قلبی داریم، برای پیروز شدن مان در برابر دشمنان خودش و دینش، به ما امر فرمود: «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم لاتعلمونهم الله یعلمهم » (سوره انفال، آیه 60) یعنی؛ و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب های آماده بسیج کنید، تا با این تجهیز و آمادگی، دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان دیگری را که شما نمی شناسید و خدا آنان را می شناسد، بترسانید.»
ملت ایران و نیروهای مسلح کشور، طی 33 سال گذشته، با تمام توان به این امر الهی عمل کرده و اکنون در اوج آمادگی دفاعی قرار دارند. اکنون نیروی زمینی سپاه و ارتش با برخورداری از نیروهای مومن، ولایی، زبده و مجهز به انواع سلاح های مدرن، قوی ترین نیروی زمینی در بین ارتش های منطقه و جهان هستند. اکنون دریادلان سپاه و ارتش در آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان، با برخورداری از زیردریایی ها، ناوها، ناوشکن ها، شناورهای پرسرعت، موشک اندازها، مین گذارها و ... آنچنان توان عظیمی را پدید آورده اند که در یک نبرد احتمالی، هماوردی برای آنان متصور نیست. اینک نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، با برخورداری از نیروهای مومن و زبده، مجهز به انواع موشک ها و جنگنده ها، آماده انجام هر نوع عملیاتی هستند. درکنار ارتش و سپاه، نیروی راهبردی و پایان ناپذیر جمهوری اسلامی، یعنی بسیج ده ها میلیونی، برای دفاع از وجب به وجب سرزمین ایران اسلامی، آماده تر از هر زمان دیگر است. آری، این ملت با آن رهبری الهی اش، اکنون در معرض تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی، این دشمنان خدا و بشریت قرار دارد، ملت ایران از آن جهت در معرض تهدید است که برای خدا قیام کرده و به دنبال تحقق حاکمیت الهی بر زمین است. حرکت ملت ایران، در راستای یاری دین خدا است و خدا چنین ملتی را وعده نصرت داده و فرموده: «یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم.» یعنی؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر خدا را یاری کنید، یاری تان می کند و گام های تان را استوار می دارد. خداوند، وعده اش تخلف ناپذیر است. حال اگر آمریکا و یا قدرت دیگری به جنگ با ایران بیندیشد، چگونه در صورت آغاز این جنگ پیروز خواهد شد، در حالی که با یاری خدا، شکست او قطعی خواهد بود. با نصرت الهی، هیچ قدرتی نمی تواند بر مسلمانان متصل به قدرت حق غلبه پیدا کند، چرا که خداوند فرموده: «ان ینصرکم الله فلا غالب لکم» (آل عمران، آیه 160) یعنی؛ اگر خدا شما را یاری کند، هیچ کس بر شما غالب نخواهد شد.

دکتر یدالله جوانی

هفته نامه صبح صادق